Matanzas - Havanna (01)

Donderdag 1 mei

01/5 Santa Clara - Yumurivallei - Havana /Hotel Vedado
Onze laatste fietsdag gaat door de Yumurivallei. Een groene oase aan de rand van de provincie Havana. Een afwisselende tocht met akkers met mais, bananenplantages en tabak. Af en toe een klein dorpje. De laatste 10 kilometers fietsen langs de azuurblauwe zee met hier en daar een baai of een wit strandje. Aan de brug ver het spectaculaire Yumuridal was het fietsgebeuren achter de rug en hebben we een heerlijke Pinacolada gedronken uit een verse ananas. De fles rum stond op de toog en men kon naar believen bijschenken. Heerlijk!!!! Fietsen ingeladen en met de bus naar Havana. ’S avonds heerlijk gegeten in een heel mooie paladar met zilver bestek en mooie oude borden met bloemetjes. Het bestek en de borden hadden allemaal ander motiefje maar het deed heel feestelijk aan. Het eten was ook feestelijker super lekker, niet het alledaagse wat we gewoonlijk kregen. De muzikale omlijsting was ook bijzonder met jazzie nummers gepeeld en gezongen door een trio met hamondorgel, basgitaar en mooie zanger. De prijs was ook evenredig.

j
Om 8h15 met de bus naar het centrum van Santa Clara gereden om iets te zien van de 1 mei viering (was al voorbij, om 7h !)
Met de bus tot in Matanzas, terug aan de noord kust. Aan het water staat waarempel een standbeeld van Piet Hein! (zijn naam is klein, zijn daden waren groot). Hiet in de baai van Matanzas won Piet Hein de zeeslag met zijn Ziveren Vloot.
Daarna met de fiets 20 km over onverharde weg, door de brousse richting Havanna. Laatste stuk tot aan de mooie brug fietsen we op de autostrade. Aan het uitzichtpunt bij de taverne nemen we groepsfotos want het einde van onze reis is in zicht.

Geplaatst door Jan Van Acker 11:24 Reacties (0)

Havanna (02)

Vrijdag 2 mei

02/05 Havana
Het Necrópolis de Colón (groot kerkhof waar alle hoogwaardigheidsbekleders begraven liggen) bezocht. Rondgefietst door de stad Havana. Hier en daar wat rondgelopen op een terrasje koffie gedronken, filmpjes gemaakt van de oldtimer taxi's, en een laatste maal kreeft gegeten op het terras aan de Plaza de la Catedral. Met de fiets langs de Malacón, de lange promenade langs de zee, met veel stops om de prachtige oldtimers te fotograferen naar het hotel terug gereden. ’S avonds met z'en allen op het dakterras bij particulieren gaan eten. Later op de avond zijn we in een jazzclub beland waar we heel goede jazz gehoord hebben. Het hoogtepunt van de dag! we zijn daar tot 1u30 gebleven.

j

Laatste bezoek aan de stad.

In de namiddag, op de zee boulevard fotos genomen van de old timers

Geplaatst door Jan Van Acker 11:24 Reacties (0)

Amsterdam - Havanna (17)

Vrijdag 17 april 2015

c
Om 7u opgestaan, ontbeten en shuttlebus genomen naar de luchthaven. Wat een luxe! Om 11u05 zijn we opgestegen in Schiphol met bestemming Madrid. In Madrid hadden we 1 uur en 15 minuten om de vlucht naar Havana te nemen. We hebben ons wel moeten haasten want de gate lag op 38 minuten lopen maar vooraleer je alles een beetje uitgezocht hebt waar naartoe gaat er wel wat tijd over. Onze medereizigers zitten uiteraard tussen de vele mensen maar die kennen we nog niet. Om 18u30 geland op Cuba. Eerste kennismaking. We zijn met 18 personen + de reisgids. 14 Nederlanders en 4 Belgen. Het hotel ligt in de wijk Vedado dichtbij het oude stadsgedeelte. Het is, zoals we verwacht hadden, een uitgeleefd hotel dat ons deed terugdenken aan de reis door Maleisië
j
Ibis Airport Hotel: goed geslapen, goed ontbijt. Met het shuttlebusje naar de luchthaven. Op de middag zijn we in Madrid waar we nauwelijks de tijd hebben om de vlucht naar Havanna te nemen.
Niet te geloven hoeveel volk er in een Airbus A330-200/300 kan. Tijd om te eten tijdens de overstap hebben we niet. Hopelijk krijgen we tijdens de vlucht (9,5h) wat te eten.
Van tijd tot tijd houd mijn GPS tegen het raam zodat ik de vlucht kan volgen. Het is nu 23h50 (-6h) en ik schat dat we nog een uurtje moeten vliegen.
Aankomst voor zonsondergang, zwoel weer, bewolkt. In mei begint het regenseizoen. Lang moeten wachten op ons busje omwille van vermiste bagage (niet de onze)
Na een uurtje reiden met ons busje in het pikke donker want er is geen straatverlichting (we verplaatsen ons gedurende deze reis met een echte bus waar ze aan één kant de zetels hebben weggenomen om plaats te maken voor de fietsen)
In totaal zijn we met 18 incl. 4 Belgen. De gemiddelde leeftijd ligt hoog, ik schat 58-60j
Aan alles merk je dat hier armoede en schaarste heerst. We denkend dat we deze reis net op tijd beleven om hier nog getuige van te kunnen zijn.
Het hotel met alles er op en er aan brengt ons terug naar de Maleisische toestanden van twee jaar terug, Primitief, niets werkt nog naar behoren, insecten enz.
Het is nu 23h30 we kruipen in ons bed. Morgen bezoeken we Havanna de stad van Fidel En Hemingway.

Geplaatst door Jan Van Acker 8:53 Reacties (0)

Schiphol Ibis Hotel (16)

Donderdag 16/04/2015

16/04 - Vertrek naar Schiphol / Ibis hotel
Dankzij het promotieaanbod van Djoser (enkel voor Belgische reizigers) kregen we een overnachting en voor de volledige reisduur parking in het Ibis hotel dicht bij de luchthaven van Schiphol. Wij zijn op donderdag 16/04 rond 17u thuis vertrokken en stonden al meteen in de file op de Antwerpse ring om daarna nog een paar keer file te hebben in Nederland. We hebben er ongeveer 2 uren overgedaan. Bij het inchecken was er een probleem, onze kamer was (automatisch) geannuleerd omdat we vóór 18u moesten inchecken ofwel verwittigen dat we later zouden arriveren. Het was even bang afwachten, maar zoals gewoonlijk is alles in orde gekomen. We hebben 's avonds in het hotel lasagne gegeten.

j
Aangekomen rond 19:30h Antw-Utrecht-Schiphol, spitsuur, 167 km, rit van 2uur, mooie muziek op de Vlaamse en Nederlanse zenders op dit uur. Onze gereserveerde hotelkamer bleek geanuleerd. (Check-in moest voor 18:00u) Dit was echt een probleem want alle hotels in de omgeving van A'Dam zijn volzet en we rekenen bovendien op een gratis parking gedurende onze afwezigheid van 18 dagen.
Zoals ook in het verleden menigmaal gebleken is werd er uiteindelijk dan toch een mouw aan gepast en verloopt nu alles terug naar wens.

Vermoedelijk is dit het laatste verslag "on Line"; Cuba is (zoals ik net lees) nml ook op het gebied van internet een achterlopend land zodat ik mijn dagelijks neergeschreven indrukken pas op het einde van onze reis zal kunnen publiceren. En fin we zien wel.

Geplaatst door Jan Van Acker 12:56 Gearchiveerd in Nederland Reacties (1)

Opnieuw een georganiseerde fietsvakantie (00)

Vooraf

07/03/2015

De vorige georganiseerde fietsvakantie (Marokko) viel zo goed mee, we gaan het nog eens overdoen in Cuba.
Deze keer geen mountenbikes maar gewone fietsen, ben zeer benieuwd.
De formule is ongeveer hetzelfde: we verplaatsen ons hoofdzakelijk met een bus waarin tevens onze fietsen opgeborgen worden. Vermoedelijk fietsritten van telkens 35 a 40 km, vooral in het begin door bergachtig gebied.

Reisschema
• 02-05-2015Havana
• 03-05-2015Havana - Amsterdam
• 04-05-2015aankomst Amsterdam

Geplaatst door Jan Van Acker 3:02 Gearchiveerd in België Tagged vooraf Reacties (0)