Playa Giron (24)

Vrijdag 24 April

c
We verlaten Pinar del Rio richting de moerassen in de Provincie Zapata. Temidden van de moerassen aan de zuidkust ligt de historische baai Bahia de Cochinos "Varkenssbaai" Hier werd in april 19961 een invasie van een door de CIA gesteund huurleger na 3 dagen afgeslagen. De verdediging werd geleid door Fidel Castro. Een museumpje herinnert aan deze voor Cubanen heroïsche strijd. We hebben het dan ook bezocht. Een frisse duik in de Caribische zee deed deugd, We zijn eerst gaan zwemmen in het bekende "Cuevo de los peseces”. Dit is een diepe kuil/kelder die in verbinding staat met de zee. Die verbinding loopt diep onder de grond onder de weg door. Naar het schijnt zitten er veel tropische vissen en wordt er gedoken met luchtflessen. Wij met onze snorkels hebben niets gezien omdat het water niet zo helder was. In de zee daarentegen hebben we wel veel tropische vissen gezien. Wat heel bijzonder was, was dat er over de rijweg een invasie van krabben te zien was. De krabben steken over van de zee naar de moerassen om daar te paren. Tussen de zee en het moeras ligt echter een rijbaan zodat de weg bezaait ligt met dode krabben. Het was letterlijk laveren met de fiets om geen krab te raken de autobussen en sommige auto’s hadden het er minder moeilijk mee zodat we af en toe de krabben hoorde kraken toen ze ons voorbij reden. Een iemand had een lekke fietsband met dank aan de scherpe schalen van de krab. De hele weg afgelegd in een niet al te welriekende visgeur.

j
We fietsen vandaag over de vlakke weg langs de moerassen en komen uit op het puntje van de Varkensbaai waar een duik in de Caribische Zee niet zal ontbreken. Liefhebbers kunnen hier snorkelen.

Playa Giron. Een resort met bungalows. Het zwembad ziet er nogal belabberd uit. Met de bus door het heuvelachtige landschap van Pinar del Rio overgaan in de moerassen van Zapata. Te midden van de moerassen aan de zuidkust ligt de historische baai Bahia de Cochinos, de Varkensbaai. Hier werd in april 1961 een invasie van een door de CIA gesteund huurlingenleger na drie dagen afgeslagen, mede omdat de verwachte algemene opstand tegen Castro uitbleef. De verdediging werd geleid door Fidel in eigen persoon. Een klein museumpje herinnert aan deze voor Cubanen heroïsche strijd; interessant en een must voor iemand die in de geschiedenis van de Cubaanse revolutie geïnteresseerd is.

Geplaatst door Jan Van Acker 11:25 Gearchiveerd in Cuba Reacties (0)

Cienfuegos & Zapatta (25)

Zaterdag 25 April

25/4 Playa Girón - Cienfuegos/Guajimico
Stop in het havenstadje Cienfuegos. Meteen uit de bus stonden er aantal mensen die vroegen of we geen zeepjes en pennen bijhadden en ook geld natuurlijk. Een oude vrouw vroeg of we geen zonnebril konden missen. We hadden thuis geen weet van wat de mensen hier zoals moeten missen anders hadden we wel het een en het ander extra meegebracht. Alles staat hier op de bon en voor de mensen die geen extra baantje hebben is het moeilijk om te overleven met wat ze van de staat krijgen. Afgaand op de gebouwen moet Cienfuegos een heel rijke stadje geweest zijn. Rond de stad vind je de meeste industrie van Cuba oa. een petroleumraffinaderij en een grote kerncentrale. Maar op een paar hoge schoorstenen na merk je daar als toerist niet veel van. Rond het Parque José Marti staan prachtige koloniale gebouwen en het mooie Teatro Thomás Terry. We hebben aan de haven een lekker fris biertje gedronken. Ook het Palacio de Valle, waarvan de bouwstijl eerder deed denken aan oosterse gebouwen met allerhande gekleurde tegeltjes hebben we bezocht. Boven op het terras had je een mooi uitzicht Punta Gorda en had je wel zicht op de industrie, maar er stond een swingend salsa orkest te spelen en dat maakte dan wel weer veel goed.

j
Een lange busrit brengt ons westwaards naar Zapatta, een moerasgebied waar zich eveneens de Varkensbaai bevindt. We bezoeken het museum in Playa Giron en krijgen een propaganda film te zien over militaire invasie van de Amerikanen in 1962. Ik wist niet dat hier zo erg strijd geleverd werd. Ik herinner mij enkel iets over kernraketten die hier aan de Varkensbaai door de russen zouden geplaatst worden. Dat kon Kennedy natuurlijk niet toestaan, Florida ligt op en boogscheut van Cuba.
De kustweg ligt bezaaid met levende en doodgereden krabben. We moeten moeite doen om e te ontwijken, sommige raken in onze wielen verstrengeld. Het geluid van door autobanden verpletterde krabben is vreselijk.
Onderweg gaan we even snorkelen in een vijver (niets te zien) en daarna in zee (ook niets te zien). Morgen zal een bootje ons naar een snorkelplaats in de Caraibische zee brengen waar waarschijnlijk wel één en ander te zien zal zijn.
We rijden met de bus naar de havenstad Cienfuegos, een grote haven met een fraai gerestaureerd centraal plein. Veel fotos gemaakt van de kleurrijke straten. Ook een filmpje gemaakt van twee muzikanten in het park. Ons bezoek aan deze stad afgesloten met het bezoek aan een mooi gebouw, vanop de bovenste verdieping hebben we een mooi uitzicht op de stad.
Dan met de bus verder tot 25km van onze bestemming Guajimico. De zes dappersten onder ons (waaronder Chris) hebben deze laatste 25 km door heuvelachtig gebied gefietst.
Opnieuw verblijven we in een resort die gelukkig van betere kwaliteit is als de vorige. Mooi zwembad, bar en restaurant. Op deze plek bovenop een klif genieten we van onze vrije dag. Je kunt hier zwemmen in het warme, heldere water van de Caraïbische Zee en al snorkelend genieten van de onderwaterwereld.

Geplaatst door Jan Van Acker 11:25 Reacties (0)

Trinidad (27)

Maandag 27 April

27/4 Cienfuegos -Trinidad / Finca Maria Dolores
Met de fiets van Guajimico naar Trinidad. De stad waar Fons Oerlemans voet aan wal heeft gezet na zijn vlotten tocht over de oceaan. ‚S middags gaan eten in een paladar (eetplaatjes op een binnenkoer bij particulieren) gestoofde kip en lamsvlees, als groenten tomaat, komkommer gesneden witte kool en heel veel fruit. Daarna een rondleiding door Trinidad door onze Cubaanse reisgids. ’S avonds gegeten in een heel stemmig restaurant boven op het dak. Het was weer super lekker, trio van gebakken vis gegrilde garnalen en gegrilde kreeft. Als aperitief hebben we de lokale coctail "Canchánchara" rum, honing, citroen, water, en ijs, gedronken. Daarna nog wat rondgelopen door het stadje waar zoals elke avond, aan de "Casa de la musica" muziek werd gemaakt. Omdat de muziek te luidruchtig was voor ons zijn we op een rustigere plek op een terrasje een biertjes gaan drinken.

j
Na het ontbijt 40 km fietsen richting Trinidad.bloedheet. Op de middag gaan eten bij een lokale familie, In de namiddag Trinidad bezocht. Trinidad ligt op 12 km van de zee, een kleine fotogenieke stad. Zeer kleurrijk, tal van restaurants met optredende bands. s' Avonds bracht onze gids ons naar een top restaurant op een prachtige lokatie. Hier "Canchánchara" gedronken. Aangeprezen in de reisgidsen maar niet gemakkelijk te vinden.

Trinidad 2 (28)

Dinsdag 28 April

28/4 Trinidad Villa Ma Dolores
‚ S morgens rondgelopen in de stad met een bezoek aan een aantal musea en uitkijktorens. De Iglesia de la Santisima Trinidad aan het Plaza Mayor. Heel mooie altaren in zeer fijn houtsnijwerk. Het Musea de Arquitectura Colonial heel mooie coloniale meubelen en serviesgoed. Informatie over de slavenhandel ed. Het Masea de la Lucha Contra Bandidos met zijn uitkijktoren. Met een bleekblauwe oldtimer terug naar "Villa Ma Dolores. Mooie nieuwe bungalows met flatscreen maar zonder ijskast en met waterbeperking. Vanaf 18u ’s avonds tot 9 uur ‚s morgen water. Buiten en binnenafwerking in tropische rood hout. ‚S middags een broodje gegeten op de binnenplaats van een restaurantje met salsa-muziek van een van de honderden muziekbandjes. Met een helblauwe "oldtimer" taxi terug naar het hotel. Toen we daar aankwamen hing het speenvarken voor het avondeten al te kissen aan het spit. Super lekker.

j
Ook hier in "Villa Ma Dolores" in een schommelstoel onder het stro dak van het openluchtrestaurant genoten van Cubaanse sigaren en goed gevulde glazen Cubaanse drank.

Om te onthouden een typische uitdrukking van Suzanne "Tomeloze herrie"

Geplaatst door Jan Van Acker 11:25 Gearchiveerd in Cuba Reacties (0)

Santa Clara (stad van Che Guevara) (30)

Donderdag 30 April

30/4 Topes de collantes - Manicaragua - Santa Clara / Hotel Los Caneyes
Vertrek met de fiets door de jungle, 40 km, tot in de provinciestad Manicaragua. Vanuit het hotel naar Manicaragua is het een veertig kilometer die we met de fiets doen. De eerste tien zijn echter heel zwaar met stijle hellingen en dito afdalingen. Er zijn slechts zes mensen die deze tien kilometer doen tot aan een prachtig uitzichtpunt waar we de rievier zien kronkelen door het landschap. (Het was steil maar goed te doen) Vandaar is de route minder zwaar en is bijna iedereen op de fiets verder gereden tot de plaats waar we de geluncht. Voor de lunch hebben we nog gezwommen in een poel onder aan een watervalletje. Het was zoet water, heerlijk koel. Met mijn fietskleren aan in de poel gaan zwemmen, was mijn badpak vergeten. Het was een heel mooi plaatsje. Daarna hebben we geluncht in de wei bij een plaatselijke boer. De kip was heel lekker en de rijst met bruine bonen, die we dagelijks voorgeschoteld krijgen was opvallend gekruid zodat die ook weer heerlijk smaakte. Als zoetigheid kregen we een soort pasta van een inheemse vrucht. Na de lunch verder gefietst tot in Manicaraqua over niet al te beste wegen. Vele stukken bestonden uit grint met nogal veel grote stenen en veel grint. Daarna zijn we met de bus richting Santa Clara gereden, de stad en pelgrimsoord van Che Guevara. We hebben het grote plein met het reuze grote standbeeld van Che en het Musseo Memorial, waar de as van Che ligt, bezocht. Op het plein voor het monument waren ze volop voorbereidingen aan het treffen voor de viering van 1 mei, de dag na ons bezoek. 1 mei word hier grondig gevierd met optochten die om 7 uur al beginnen. We hadden heel het gebeuren graag gezien maar vanwege het vroege uur is dat niet gelukt. We hebben ook een bezoek gebracht aan de plaats waar de beruchte overval op de gepantserde trein gebeurd is tijdens de coup. De treinstellen staan nog steeds op dezelfde plaats en je kan er ook nog de kogelinslagen op zien. Heel het stadje staat in het teken van Che met vele afbeeldingen van Che's hoofd, voor de rest is het een gewoon stadje zoals zoveel Cubaanse stadjes. Naar het hotel Los Caneyes. Heel mooie bungalows in een soort indianenpark met alle modern comfort. Na een cocktail gaan eten van het overvloedige buffet.

j
Fietstocht van 40 km door het oerwoud met veel klimpartijen. In de latere namiddag regen.
In Santa Clara museum van Chen Guevara bezocht.
Ook de gepantserde trein bezocht die hij overvallen heeft in 1958 en waarbij veel munitie buit gemaakt werd. Dit is beslissend geweest voor het uiteindelijk slagen van de revolutie.

Geplaatst door Jan Van Acker 11:24 Gearchiveerd in Cuba Reacties (0)

(Berichten 11 - 15 uit 20) « Pagina 1 2 [3] 4 »